Sunnere Vegansk Snacks: Grønnkålchips (Marauriel ~ Magic is everywhere, in the sea, in the sky, in the woods, in you)
Forside Add meg Om meg Kontakt

Sunnere Vegansk Snacks: Grønnkålchips



Tenkte å tipse om et hakket bedre snackalternativ som jeg bare elsker. Sikkert mange som har hørt om det. Nemlig chips laget av grønnkål. Det høres kanskje litt rart eller ikke særlig godt ut men om man bruker rette krydre er det kjempegodt, mouthgasm for min del, hehe. Man må dog være forsiktig å ikke å steke dem for lenge, og passe på at de faktisk blir sprø nok. Kunne spist grønnkålchips døgnet rundt.

 

Du trenger:

En pakke grønnkål (nok til en person)

Extra virgin olivenolje (ca 2 ss)

Havsalt (et par klyper, eller til du synes det er salt nok)

Pepper (smak til)

Ønskelige krydder, feks chili, paprikakrydder (smak til)

Og en ingrediens som gjør det lille ekstra (og får det til å smake litt ostete):

Næringsgjær (så mye du vil ha)

Næringsgjær er et must have for meg og for mange veganere. Det er rett og slett inaktivt gjær, et gult pulver som gir en osteaktig smak på maten du bruker den i. Er også veldig næringsrikt, rik på B-vitaminer og annet som er bra.Næringsgjær får en tak i på enkelte helsekostbutikker, eller på nett der jeg som oftest bestiller. Til vanlig bestiller jeg den fra merket Now foods på Iherb.com men var tomt for det nå nylig og trengte mer fortest mulig så sa bestillte jeg via nettbutikken veganermat.no

 

(vanligvis bruker jeg en økologisk sitron, men hadde ikke det akkurat da jeg skulle lage denne porsjonen så da brukte jeg sitronsaft på flaske) Man kan også bruke lime. Havsaltet jeg brukte er lokalt utvunnet fra en øy i nærheten.

Det hellige begjær. :p

Framgangsmåte: Riv opp bladstykker av all grønnkålen, stilken skal man ikke ha med, legg grønnkålen i en bolle, bland inn olje,  sitronsaft og krydderne. Blandes godt, bruk helst hendene. 

Legges så utover stekebrett, ikke legg for mange på et brett da blir de dårligere stekt, bruk da om nødvendig flere  stekebrett.

Etter steking. Det hender ofte selv når jeg lager at chipsene blir litt for mye stekte. Trikset er å passe på å ikke bruke for hø temperatur og ikke la dem stå i ovnen mer enn angitt tid. Stekes som regel i ca 10-15 min påca 175 grader.

Så er det bare knaske og momse i vei!


 

 

 

 

 

> Har du prøvd grønnkålchips ?

 

//



 

 



 

 

 

  • Ingen kommentarer



    Skriv en ny kommentar

    Marina Aurora

    Marina Aurora

    Jeg er Marina, en liten huldre/alveskapning som på en eller annen måte har forfjamse seg inn i menneskers samfunn. Jeg bestemte meg for å ha denne bloggen oppe for å skrive litt om det som opptar meg, om det som bringer glede og lys i dagene mine, om turer og naturopplevelser som gir meg mye mening og alt annet jeg kommer på og føler for. Jeg sliter for tiden med mye fysiske og plagsomme symtomer, og utmattelse som mest sannsylig og med høy sikkerhet er den trassige tilstanden M.E. Derfor tenkte jeg å holde oppe denne bloggen for å få ut litt som ligger på hjertet eller skrivetrang i tider jeg ikke klarer å gjøre alt for mye annet eller når jeg ikke føler meg på topp. Jeg har gode dager og dårlige dager og de gode dagene setter jeg pris på mer enn noe annet. Jeg er ellers veldig intressert i historie, kultur, kunst, folklore, vegansk mat, musikk, naturen og turopplevelser, dyr, hekseri og mye annet. ~

    Follow on Bloglovin

    Kategorier


    Blogg Diverse Film og Litteratur Historiske opplevelser Kreativitet og kunst Mat og oppskrifter Natur Om meg Personlig Turer og naturopplevelser Veganisme

    Arkiv


    Juni 2016 Mai 2016 April 2016 Mars 2016 Desember 2014 Juli 2014 Mai 2014 April 2014

    Siste innlegg


    Sunnere Vegansk Snacks: Grønnkålchips 190616 17 Mai 050516 Oppdatering ~ Loppemarkedfunn ~ Smerter ~ De første ville vekstene og i det siste Ikke den jeg er 060416 ~ Mat den siste tiden ~ Vårens begynnelse ~

    Lenker


    blogg.no Få din egen blogg!

    Design


    Ina Anjuta

    Annonse



    hits